Galgamenti Népfőiskola
Regionális iskolai programok a Föld Napja alkalmából

2013 Iskolások Galgamenti Regionális Föld napja Zsámbokon
Méhes nap - 2013. április 22. KÉPEK>>

Előzmények

A Föld napi témánkat több oldalról érkező ihlet sugallta. A zöld naptárban olvastunk arról, hogy április 30-a a magyar méhészek kezdeményezésére a méhek napja Magyarországon. A februári galgahévízi újságban egy biogazda emelte fel szavát a méhek védelmében, s a virágos porták kialakítása érdekében. A föld napi program szervezésekor megkérdeztük a tanárnőket, melyik téma lenne számukra is szimpatikus (víz, veszélyes hulladék, méhek), s a méhekre szavaztak. A szervezésben a zsámboki iskola pedagógusai Drabos Sándorné Györgyi és Nagy Zsuzsa vettek részt.

A méhekkel kapcsolatban meghatároztuk, mire kívánjuk a hangsúlyt helyezni, úgymint az életük, a lakhelyük, a méhészeti termékek illetve az őket veszélyeztető tényezők.

Az első meghívónk körkérdése után kiderült, hogy a boldogi, galgahévízi, vácszentlászlói, zsámboki iskolásokra számíthatunk majd, a turai iskolások és pedagógusuk föld napi saját iskolai elfoglaltsága nem teszi lehetővé a csatlakozást. 5. osztályosokat hívtunk, iskolánként 6-6 főt.

Az első meghívóban javasoltuk, hogy helyi méhésszel illetve a méhészeti múzeum látogatásával tegyék teljesebbé a diákok számára a felkészülést. Az iskolák közül 3 látogatott el helyi méhészhez, vagy hívta be őt az iskolába (galgahévízi, zsámboki, boldogi), egy iskola diákjai meglátogatták a méhészeti múzeumot is (galgahévízi), ahova a népfőiskola részéről elkísértem őket.

Ennek a látogatásnak eredménye lett egy kapcsolatfelvétel, és egy felkérés, hogy a föld napi rendezvényen zsüritag lenne-e a múzeum munkatársa (Rácz Tímea). Ő szívesen vállalta a felkérést.

A zöld szervezetek országos találkozóján (2013. március 22-23.) felvettem a kapcsolatot a Greenpeace Méhek munkacsoportjának vezetőjével Tömöri Balázzsal, aki sok ötletet adott. A mindössze 2 órás programba végül egy kiselőadás fért bele a méhpusztulásról. Javaslatára Csuja László biodinamikus méhészt (Babatvölgy, Gödöllő) kerestük meg, aki biológus, továbbá méhész szakíró, s 6 gyermek édesapja, így szívesen vállalta, hogy erről a témáról beszél a gyerekeknek - gyerekenyelven.

A felkészülést segítő szakirodalom a következő volt:

Neumayer Éva, Zentai Kinga (szerk.)(2009): Fogyasztó Kúra. Környezeti nevelési modulgyűjtemény a fenntartható fogyasztásról, Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Alapítvány, Vác pp. 178-184

Bertalan György, Böddi Schróth Ágnes, Kéri András, Szász Heszlényi Judit (2003): Zöld Útipakk Tanári Kézikönyv. Közép- és Kelet-Európai Regionális Környezetvédelmi Központ, Budapest pp.124-125

A SZIE Zöld Szakkollégiumból, Kenéz Árpád révén kaptunk olyan kiadványokat, melyeket a gyerekeknek, pedagógusoknak, zsüritagoknak ajándékozhattunk. (Kenéz Árpád: Állati növénykert)

A pedagógusok ajándéka volt a továbbiakban a helyi termelői közösségeket bemutató könyvecske, a Védegylet kiadásában.

A föld napi óvodai és iskolai programokat anyagilag támogatta a Szelektív Kft.

A Föld napi iskolás program

A csapatok négy településről érkeztek: Mézelők (Vácszentlászló), Szorgos kezű méhecskék (Galgahévíz), Boldogi Mézengúzok (Boldog), Szorgos méhecskék (Zsámbok) 24 tanuló versenyzett, 3-4 tanuló szervezőként segített és 15 felnőtt kísérte, szervezte a programot.

A csapatok előkészítő feladatai: mézeskalács készítés, méhek élete poszter illetve méhész munkájáról riport, továbbá méhészeti kislexikon készítése.

A föld napi feladatok: mézelő növények képeinek keresése az iskolaudvaron (50 darab volt elrejtve), mézelő növények évszakok szerinti besorolása, mézkóstoló, méhész eszközök képeinek összerakása és megnevezése, méhészeti termékek rejtvénye és alkalmazása, méhészeti totó, activity.

A poszterek bemutatása élő szóval még egy kicsit nehéz volt az 5. osztályosoknak. Sebaj, gyakorolni kell ezt is! Szép rajzokkal, ötletes bemutatással készültek. A zsüritagok megítélése alapján a gyerekek igen jól felkészültek a méhek életéből!

A totó a méhekkel és a MÉH-el is kapcsolatban volt. Ugyanis föld napi játékunk korábbi témái a szelektív hulladékgyűjtés köré épültek, így a méhek témakörét összevontuk a MÉH, mint hulladékgazdálkodási fogalom megismerésével, és kértük, hogy találják meg a kulcsot, ami összeköti ezeket. Természetesen a hasznos dolgok begyűjtése volt ez a kulcsfogalom.

3 féle mézet kellett felismerni, az akác és a vegyes virágméz ismerős volt, a repceméz azonban kevésbé volt ismerős a gyerekeknek. 50 féle mézelő növény képecskét megkeresni is nagy feladat volt, hát még a megfelelő évszakhoz besorolni! Ez bizonyult a legnehezebb feladatnak. A méhtermékekről (viasz, propolisz, méhpempő stb.) viszont sokat tudtak a gyerekek.

Az activity nagyon sikeres volt, két kört is játszottak a gyerekek. Az eredményhirdetés előtt Csuja László beszélt a méhpusztulás jelenségéről, az amerikai méhcsaládok tömeges pusztulásáról, melynek nagy valószínűséggel a mezőgazdasági vegyszerek az okozói. Ez a probléma idehaza is kezd megjelenni a szakértő szerint. Megerősítette a tanulókat abban, hogy a méhek minden terméke gyógyít!

Végül 1. helyen a zsámboki Szorgos méhecskék végeztek, 2. helyezettek a galgahévízi Szorgos kezű méhek lettek, 3. helyet a boldogi Mézengúzok, 4. helyet a vácszentlászlói Mézelők érték el. Ez a versengés persze a gyerekeknek fontos! Nekünk felnőtteknek akik, a fenntarthatóságra nevelés érdekében tevékenykedünk, az a célunk, hogy érzékennyé tegyük őket a természeti és környezeti értékekre és ráirányítsuk a figyelmüket a problémákra, új ismereteket is adjunk, emellett kapcsolatot keressünk a társadalmi és gazdasági szektorral is, jelen esetben a méhész szakmába való bepillantáson keresztül.

Köszönjük szépen a településeken a felkészítő pedagógusok munkáját, a zsámboki iskola vendégszeretetét és pedagógusainak kiváló szervező munkáját. Minden további támogatást (zsüri, adomány) is nagyon szépen köszönünk!

Emlékezetes mondatok a felkészülés során:

A méhkirálynő anyatermékének hatását magyarázzák egymásnak az 5. osztályos fiúk: Tudod, olyan ez, mint a fogamzásgátló!

Meglepett, milyen tájékozottak a gyerekek a méhekkel kapcsolatban! Tudták például, hogy a kozmetikumokban is lehet méhektől származó termékeket találni.

Tudjátok-e mi a különbség a méhek és a darazsak között? A méhek mézet gyűjtenek, a darazsak mézet zsákmányolnak. Nagyon jó, valóban!

Mi a kedvenc állatod? A méhecske!

Nagy Andrea
Galgamenti Népfőiskola


Iskolások Föld Napja ünnepe Turán 2012. április 25-én

Helyszín: a turai Hulladéklerakó telep.
A programot összeállította: Jenei Csabáné, Benke Sándor, Nagy Andrea.
A programot támogatta a Szelektív Kft., szervezte a Galgamenti Népfőiskola.
Résztvevők:
Hevesy György Általános Iskola - Tura,
Bajza Lenke Általános Iskola - Zsámbok,
Szent László Általános Iskola - Vácszentlászló,
II. Rákóczi ferenc Általános iskola - Galgahévíz

Köszönjük szépen a pedagógusok felkészítő munkáját, a gyerekek igazán szép és ügyes hulladékmegelőzési tablóit, és a lelkes játékot!

KÉPEK